Eltjo rijdt een elektrische leaseauto

Eltjo laadt de auto op

Softwareontwikkelaar Eltjo Veninga was bij zijn werkgever de eerste die voor een elektrische leaseauto koos. Inmiddels hebben nog twee collega’s zich bekeerd. En er zullen nog wel een paar volgen, verwacht Eltjo. “Elektrisch rijden maakt nieuwsgierig. Iedereen wil weten hoe het in de praktijk uitpakt.”

Eltjo is altijd wel in voor het uitproberen van nieuwe technieken, maar de bijtelling trok de Gordykster over de streep. Vier procent tegenover tweeëntwintig procent bij een gangbare auto, dat scheelt aanmerkelijk. De leaseauto is ‘part of the job’; Eltjo koos voor een elektrische VW Golf. “Een auto die er normaal uitziet, geen futuristisch model. Ik lever wel een beetje kofferbakruimte in voor het accupakket.” ’s Nachts staat de Golf naast huis stroom te laden, de oplaadkast is onderdeel van de leaseovereenkomst.

Gratis oplaadservice Link to heading

Als het nodig is, rijdt Eltjo met een volle accu van Gorredijk naar Amsterdam. Meestal is hij echter gedetacheerd bij opdrachtgevers in het Noorden of in Almere, afstanden die de elektrische Golf met gemak haalt. “Bovendien hebben steeds meer bedrijven op hun parkeerplaatsen een laadpaal staan waar je gratis stroom kunt tanken.” Afgelopen zomer maakten Eltjo en zijn vriendin Grietje een autotripje naar België. Daar is het minder dicht bezaaid met laadstations dan in Nederland, maar ze konden voor gratis stroom wel terecht bij de megawinkels van Lidl. “Je moet wel even de moeite nemen om van tevoren uit te zoeken waar je kunt laden, maar daar heb je handige appjes voor.”

Denkfout Link to heading

Langs de snelweg ziet Eltjo het netwerk aan snellaadstations van Fastned groeien, intussen ook aan weerskanten van de A7 bij de afslag Gorredijk/Tijnje en even voorbij Lemmer. “In de tijd dat je een kop koffie drinkt, zit de accu alweer voor tachtig procent vol. De laatste twintig procent duurt het langst, maar die heb je meestal niet nodig om ergens te komen. Dat is een denkfout die veel mensen nog maken.” De bewegwijzering naar de laadstations laat wel te wensen over; dat hebben ze in Duitsland, Noorwegen en Frankrijk beter voor elkaar, aldus Eltjo. Hij vermoedt dat de trage voortgang te maken heeft met obstructie door het machtige Shell. “Die wilde eerst niks van elektrisch rijden weten en zit nu Fastned dwars door eigen snelladers te bouwen, pal naast de al bestaande stations.”

Laadpaalklevers Link to heading

Zo langzamerhand wordt het wel tijd voor een beetje ‘laadpaaletiquette’, meent Eltjo. “Hier in het Noorden valt het wel mee, maar in de Randstad zie je dat mensen hun auto aan de laadpaal laten staan, ook als die allang opgeladen is. Of gewone brandstofauto’s op elektrische laadplekken parkeren. In de ons omringende landen slepen ze die meteen weg.”

Artikel uit de autobijlage van de Sa! (https://www.sa24.nl/nieuws/autobijlage/18675/eltjo-veninga-rijdt-een-elektrische-leaseauto)